مطالعات فرصت پروژه اسپارو رشت

شرکت دوان ایرانیان در آذرماه سال 1397 همکاری خود با شرکت پارس سازه را در خصوص انجام پروژه تحقیقات بازار و مطالعات فرصت پروژه اسپارو رشت آغاز کرد. این پروژه در زمینی به مساحت 4125 مترمربع در شهر رشت و در تقاطع خیابان های معلم و سعدی واقع شده و به واسطه نزدیکی به میدان شهرداری شهر رشت، موقعیت مکانی آن در بافت فرهنگی- تاریخی شهر محسوب می شود. این برج در 16 طبقه و با سه کاربری عمده تجاری، اداری و پارکینگ طراحی شده بود که در طی فرآیند مطالعات فرصت، تمامی کاربری ها و عملکردهای برج مجددا بازتعریف شده و ملاک عمل مشاورین طراحی و ساخت قرار گرفت.

طی نوسانات بازار املاک و مستغلات، برای بسیاری از سرمایه گذاران، صاحبان شرکت های ساختمانی و یا نهادهای دولتی ساخت و یا سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی تبدیل به مسأله ای پرچالش شده است. بسیاری از پروژه ها در میانه ساخت و ساز متوقف می شوند و یا سال ها بدون پیشرفت فیزیکی باقی می مانند، بسیاری از پروژه های ساختمانی پس از اتمام از استقبال عمومی مناسبی برخوردار نمی شوند، سود حاصل از فروش و یا واگذاری بسیاری از پروژه ها منطبق با پیشبینی و سطح توقع سرمایه گذاران نیست و یا حتی بسیاری از این پروژه ها بعد از دوره کوتاهی رونق با مشکل عدم رضایت ساکنین یا مستأجرین مواجه می شوند که این موضوعات همگی سرمایه گذاری کلان در این صنعت را تبدیل به انتخابی با ریسک بالا کرده است.


"مطالعات فرصت" خدمتی است که در پی پاسخگویی و یا حل چنین معضلات و مسائلی است. مطالعات فرصت در یک بازه زمانی کوتاه، انتخاب هایی را پیش روی سرمایه گذار قرار می دهد که بهترین گزینه های ممکن با توجه به توانایی ها و محدودیت های گروه کارفرما، شرایط موجود بازار املاک و مستغلات، دانش بروز و تجربه چندین ساله تیم مشاوره تلقی می شوند. در واقع مطالعات فرصت به شما می گوید پروژه متناسب با شرایط و امکانات شما باید دارای چه هویتی باشد، از لحاظ فیزیکی چگونه تعریف شود، بهترین کاربری های ممکن برای این پروژه کدام ها هستند، بهترین روش تأمین مالی چیست، بهترین بازه های زمانی برای فروش یا واگذاری چه زمان هایی هستند، بهترین شرایط پرداخت و قیمتگذاری با بالاترین درصد بازگشت سرمایه و پایین ترین ریسک کدام ها هستند و در نهایت این پروژه نیاز به چه ابزارهایی از بازاریابی، برندینگ و فروش دارد. مطالعات فرصت چکیده ای از دانش، تجربه، پژوهش، مطالعات بازار و همفکری و تعامل نظر با تیم کارفرما است که نتیجه آن خلق سناریوهای توسعه و در نهایت سناریوی برتری است که می تواند به عنوان راهنما و یا brief design ی برای گروه های اجرایی و از همه مهمتر مشاور طراحی و معماری مورد استفاده قرار گیرد و ریسک های حاصل از سرمایه گذاری را کاهش دهد.

 

خلاصه ای از اقدامات شرکت دوان در مطالعات فرصت پروژه اسپارو:

در ابتدا، مطالعات اسناد فرداست شهری به منظور آشنایی ابتدایی با ویژگی های شهر، طرح های مصوب شهری و توسعه ای و الگوی توسعه منطقه در دستور کار تیم مطالعاتی دوان قرار گرفت. بررسی اسناد فرداست همچون طرح جامع و تفصیلی از جمله قدم های بسیار حائز اهمیت در روند انجام مطالعات فرصت است زیرا این قوانین و ویژگی ها نمی توانند در خلق کانسپت های نهایی نادیده انگاشته شوند.


در گام بعدی، تیم تحقیقات بازار دوان عازم شهر رشت شد تا تحقیقات میدانی خود را آغاز کند. تحقیقات میدانی یا Market Research در پروژه اسپارو شهر رشت شامل سه دسته سرفصل اصلی می باشد که هدف از تهیه آن شناخت کامل مردمان شهر و رقبا و الگوهای واقعی توسعه و رشد شهر است. مطالعه و بررسی ویژگی های کالبدی، اقتصادی و اجتماعی بخش های مختلف شهر، طبقه بندی هسته های فعالیتی و کسب و کار، جمع آوری مشخصات مربوط به قیمت و نوع واگذاری واحدهای تجاری، اداری و مسکونی، بررسی و شناخت رقبای بالقوه در بخش های مختلف عملکردی شامل پروژه های ساخته شده و در حال بهره برداری و پروژه های در حال ساخت، بررسی نیازها، کمبودها و پتانسیل های رشد و مصاحبه با گروه های مختلفی از شهروندان و یا افراد آشنا به این شهر؛ سرفصل های تحقیقات میدانی را تشکیل داده است.


بخش بعدی در این مطالعه تبیین ویژگی های عملکردی، استانداردها و نمونه های موردی ملی و بین المللی در خصوص تمامی کاربری های متصور در خلق سناریوهای توسعه می باشد. مفاهیم به روز و استانداردهای نوین ساخت، بهره برداری و مدیریت همواره به عنوان الگوهایی برای توسعه یک پروژه موفق باید مدنظر قرار بگیرند تا از یک سو نیازهای گروه مخاطب به خوبی در آن برآورده شده و جذابیت پروژه از حیث نوآوری و خلق مفاهیم جدید افزایش یابد و از سوی دیگر از اشتباهات و خطاهای محتمل در تعریف پروژه جلوگیری شود.


آخرین بخش از این مطالعات تببین سناریو های توسعه متصور برای پروژه می باشد. در خلق سناریوهای توسعه، نیاز بازار، ترجیحات کارفرما، وقایع بازار املاک و مستغلات و استانداردها و مفاهیم توسعه مد نظر قرار گرفته و در جلساتی مشترک در کارگروهای تخصصی به بحث و تبادل نظر راجع به آنها پرداخته شد. تحلیل های مالی در هر فاز از توسعه سناریوها درک بهتری نسبت به نکات مثبت و منفی و مقایسه میان سناریوها در اختیار کارفرما و اعضای کارگروه تخصصی و کارگروه مدیریتی قرار داده است. در نهایت سناریوهای برتر با هدف خلق بهترین گزینه ممکن برای توسعه پروژه در اختیار کارفرما قرار گرفت تا با توجه به راهبردهای بنیادین سازمان خود، بهترین انتخاب و تصمیم را در خصوص پروژه اتخاذ کنند. دوان ایرانیان به عنوان بخش تفکیک ناپذیر صنعت ساختمان ایران، خدمات تحقیقات بازار و مطالعات فرصت مربوط به پروژه های ساخت و ساز را با بهره گیری از تجارب گروهی، خرد جمعی و دانش خبرگان تکمیل می کند تا خروجی پروژه رضایت کامل کارفرما را در کنار رعایت چهارچوب ها و استاندارد های لازم و انعکاس ترجیحات کارفرما به همراه داشته باشد.