مطالعات فرصت

مطالعات فرصت یا Opportunity Studies به مطالعاتي اطلاق مي گردد كه به دنبال شناسايي سريع و ارزان حقايق برجسته بازار در يك فرصت سرمايه ­گذاري است.

طی نوسانات بازار املاک و مستغلات، برای بسیاری از سرمایه گذاران، صاحبان شرکت های ساختمانی و نهادهای دولتی ساخت و یا سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی تبدیل به مسأله ی پرچالشی شده است.

در حال حاضر باتوجه به تغيير رفتار مصرف ­كننده در كشور و تغییر شرایط بازار، مخاطرات زيادي متوجه پروژه ­هايی است که بدون انجام مطالعات تخصصی اقدام به شروع سرمایه گذاری می نمایند. بسیاری از پروژه ها در میانه ساخت و ساز متوقف شده و یا سال ها بدون پیشرفت فیزیکی باقی میمانند، بسیاری از پروژه های ساختمانی پس از اتمام، از استقبال عمومی مناسبی برخوردار نمیشوند و سود حاصل از فروش یا واگذاری بسیاری از پروژه ها منطبق با پیش بینی و سطح توقع سرمایه گذاران نیست و یا حتی بسیاری از این پروژه ها بعد از دوره کوتاهی رونق با مشکل عدم رضایت ساکنین و مستأجرین مواجه می شوند که این موضوعات همگی سرمایه گذاری کلان در این صنعت را تبدیل به انتخابی با ریسک بالا کرده است.

 

"مطالعات فرصت" خدمتی است که در پی پاسخگویی و یا حل چنین معضلات و مسائل است. مطالعات فرصت در یک بازه زمانی کوتاه، انتخاب هایی را پیش روی سرمایه گذار قرار میدهد که بهترین گزینه های ممکن با توجه به توانایی ها و محدودیت های گروه کارفرما، شرایط موجود بازار املاک و مستغلات، دانش بروز و تجربه چندین ساله تیم مشاوره تلقی میشوند. در واقع مطالعات فرصت مشخص میکند :

پروژه متناسب با شرایط و امکانات شما باید دارای چه هویتی باشد،

از لحاظ فیزیکی چگونه تعریف شود،

بهترین کاربری های ممکن برای این پروژه کدام ها هستند،

بهترین روش تأمین مالی چیست،

بهترین بازه های زمانی برای فروش یا واگذاری چه زمان هایی هستند،

بهترین شرایط پرداخت و قیمت گذاری با بالاترین درصد بازگشت سرمایه و پایین ترین ریسک کدام ها هستند،

و در نهایت این پروژه نیاز به چه ابزارهایی از بازاریابی، برندینگ و فروش دارد

 

مطالعات فرصت چکیده ای از دانش، تجربه، پژوهش، مطالعات بازار و همفکری و تعامل نظر با تیم کارفرما است که نتیجه آن خلق سناریوهای توسعه و در نهایت سناریوی برتری است که میتواند به عنوان راهنما یا brief design ای برای گروه های اجرایی و از همه مهم تر مشاور طراحی و معماری مورد استفاده قرار گیرد و ریسک های حاصل از سرمایه گذاری را کاهش دهد.

 

شركت دوان ايرانيان جهت انجام مطالعات فرصت تلاش مي نمايد ضمن ارائه تصوير روشني از بازار به سرمايه ­گذار با دوري از هر گونه متورم­ سازي درآمدها و انطباق ميزان درآمدها با واقعيت ­هاي موجود د ربازار و همچنین تعريف هزينه ­هاي منطقي جهت اجرا به تحليل اقتصادي گزينه هاي خلق شده بپردازد.

شركت دوان ايرانيان با تكيه بر تجارب بين المللي خود و با توجه به نياز صنعت ساختمان به اين خدمات، اقدام به تهيه و ارائه متدهاي اجرايي مربوط به مطالعات فرصت در صنعت ساختمان ايران نموده است.

 

در متد شركت دوان ايرانيان جهت انجام مطالعات فرصت لازم است سرمايه ­گذار محدودیت­ ها و خطوط قرمز و خواسته ها و پیش ­بینی­ های خود را جهت سرمايه­ گذاري در پروژه قابل طرح به مشاور ارائه نماید تا مشاور بتواند درحين انجام مطالعات گزينه ­هايی راخلق نمايد كه انطباق بيشتري با مدل­ هاي اقتصادي و برند كارفرما داشته باشد. پس از انجام مطالعات بازار شامل شناخت شهر و منطقه پروژه، مطالعه وضعیت پروژه های رقیب، بررسی رفتار مصرف کننده و مخاطبین بالقوه پروژه و مطالعه شرایط اقتصادی منطقه؛ و همچنین مطالعه و تحقیق راجع به استانداردهای ساخت و مدیریت نوین جهانی در پروژه های ساختمانی؛ تيم­ هاي مختلف شامل كارشناسان و محققان بازار، کارشناسان اقتصادی، مهندسين و معماران مشتركاً به خلق گزينه­ هاي قابل تصور برای توسعه پروژه پرداخته و در مرحله بعدي كارشناسان ارشد مهندسي بازاريابي و فروش درشركت دوان ايرانيان ضمن لحاظ نمودن مدل اقتصادي كارفرما وحذف گزينه ­هايي خارج از چارچوب برنامه و مدل ذهنی کارفرما، اقدام به يكسان­ سازي و استانداردسازي گزينه ­هاي ارائه شده می کنند تا گزینه های نهایی جهت ارائه به سرمایه گذاران تهیه شود.

تشكيل كار گروه اقتصادي مشترك، متشكل از كارشناسان سرمايه گذاری و مشاور در مطالعات فرصت امري ضروري مي باشد. شركت دوان ايرانيان جهت انجام مطالعات فرصت تلاش مي نمايد ضمن ارائه تصوير روشني از بازار به سرمايه ­گذار با دوري از هر گونه متورم ­سازي درآمدها و انطباق ميزان در آمدها با واقعيت ­هاي موجود در بازار و همچنین تعريف هزينه ­هاي منطقي جهت اجرا به تحليل مالی- اقتصادي گزينه­ هاي خلق شده بپردازد.

همانطور كه از تعريف مطالعات فرصت آشکار است، خروجي اين مطالعه تنها جهت نزديك شدن تفكر سرمايه گذار به چگونگي ورود به اين پروژه سرمايه­ گذاري مي باشد و لازم است در مراحل بعد و با همكاري شركت کارفرما، طراح و معمار پروژه انتخاب شده تا پس از تحليل و نتيجه­ گيري مشترك با سرمايه گذار و با لحاظ نمودن تفکرات بدنه کارشناسی بازاریابی و فروش، خلاصه اي را جهت طراحي اولیه (Brief Design) به مشاور ارائه نماید. 

 

 

 راجع به تحقیقات بازار بخوانید: 

تحقیقات بازار