تیتر امروز پایگاه های خبری: اهمیت دانش و سرمایه خارجی در دوران پسابرجام

"پس از برجام شاهد ورود نمایندگان شرکت های خارجی به کشور جهت بررسی بازار و انجام مذاکرات با طرف های ایرانی هستیم. غالباً محوریت این مذاکرات، میزان و نحوه سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران است و این سئوال از ذهن می گذرد که ایران تا چه حد نیازمند سرمایه گذاری خارجی است. "

 

به گزارش خبرگزاری پانا بشیر انیسی مدیرعامل شرکت دوان ایرانیان به عنوان اولین شرکت مهندسی بازاریابی و فروش در صنعت ساختمان درتحلیلی با طرح این سوالات که آیا در تمام بخش ها و حوزه ها نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم؟ ورود و سرمایه گذاری شرکت های خارجی چقدر زمان می برد و چه چالش هایی دارد؟ گفت: باید تصدیق کرد که برای کشوری چون ایران با بازار مصرفی بزرگ و شرایط جغرافیایی منحصر به فرد و اقتصاد در حال توسعه، سقفی برای سرمایه گذاری نمی توان تعریف کرد.

این امر به خصوص در پروژه های زیر بنایی ساخت و توسعه راه ها، راه سازی ، شبکه ریلی ، تجهیز خطوط هوایی، معادن، حمل و نقل، نفت و گاز و ... که بیشـترین حجم سرمایه را از دولـت و بنـگاه های بزرگ اقتصادی نیمه خصوصی و خصوصی جذب می کند، بیشتر مشهود است. به گفته این کارآفرین برتر، طبیعی است که بنگاه های کوچک اقتصادی نیز در این مذاکرات جهت ارتقای سهم بازار، ایجاد بازارهای جدید یا کار آفرینی تمایل به جذب سرمایه های خارجی درخواست سرمایه گذاری از طرف های خارجی داشته باشند، حال این سوال مطرح می شود که آیا در ایران چالش جذب سرمایه در پروژه های متوسط و کوچک به نبود سرمایه برمی گردد یا دانش کافی؟ آیا باید به دنبال ثروت شرکت های خارجی بود یا از علم آنها در مدیریت و ارائه خدمات لازم بهره برد؟

بشیر انیسی کار آفرین برگزیده جشنواره جوان ایرانی در بخش خدمات در صنعت ساختمان افزود: به عنوان مثال در توسعه صنعت ساختمان و شرکت های توسعه دهنده امـلاک و مستغـلات (developer companies) شاهـد تورم بیش از حد سرمایه (زمین، پروژه نیمه کاره( در شرکت ها هستیم و تفکر مدیریت سرمایه در این شرکت ها هنوز در فلسفه تولید غوطه ور است ، فلسفه ای که تاریخ مصرف آن فقط در زمان هایی کارکرد داشته که تقاضا دربازار بیشتر از عرضه بوده و متقاضیان در صف خرید هر آنچه تولید می شد می ماندند و تورم ها مشکلات و عیوب یک تولید نا کارآمد را می پوشاند.
در حال حاضر با تغییر رفتار خریداران و مصرف کنندگان و با تاسیس و روی کار آمدن شرکت های تخصصی در این حوزه چندین شرکت در حوزه تخصصی این صنعت، خلاء جدی کمبود شرکت های خدماتی، نبود دانش کافی، عدم وجود تجربه مدیریتی وعدم آشنایی مدیران و کارشناسان با شرکت های سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات بیش از پیش احساس می شود.

مدیر عامل شرکت دوان ایرانیان اولین شرکت مهندسی بازاریابی و فروش در صنعت ساختمان و کارآفرین برگزیده وزارت کار در سال 87 معتقد است: "علم بهتر است تا ثروت"بدین معنی که شرکت های ساختمانی می توانند از فرصت پیش رو در مذاکرات با شرکت های خارجی در حوزه های دانــش محور مانند project management development ، property management ،management mall  تکنیک های برند سازی وغیره استفاده کنند و به جای انتظار تا رسیدن تورم مجدد و پا فشاری برفلسفه تولید ، فلسفه محصول و فلسفه فروش به کمک علم حاصل از تجربه شرکت های خارجی به برند سازی و ایجاد ارزش افزوده پرداخته و مطمئن باشند مخاطب هوشمند امروز صنعت ساختمان تفاوت ها را در ارائه خدمات، نوع کانسپت ها و طراحی ها، متدهای بازاریابی و فروش، خدمات پس از فروش و ... تشخیص خواهد داد.

به اعتقاد وی امروز دانش مدیریت سرمایه و مدیریت تولید در صنعت ساختمان در بزرگترین دانشگاه های دنیا تدریس می شود و به راحتی می توان با سرمایه های موجود کشور و با توجه به دانش روز ، صنعت ساختمان را در کشور متحول کرد . در دنیای امروز شعار  location، location، location در صنعت املاک و مستغلات جای خود را به location ، service ،performance ، image  داده است که رسیدن به آن تنها با داشتن دانش مرتبط و تجربه کافی امکان پذیر است.

 خبرگزاری پانا