همکاری با شرکت سرمایه گذاری مسکن در پروژه دراک شیراز در سال 1386 نخستین فعالیت دوان ایرانیان به عنوان کارگزار بازاریابی و فروش محسوب می شود. در آن زمان شرکت سرمایه گذاری مسکن بزرگترین مجموعه ساختمانی کشور محسوب می شد که این موضوع نشأت گرفته از سه واقعیت بود: مساحت بالای پروژه های ساخته شده، پراکندگی جغرافیایی پروژه ها در استان های کشور و حضور این مجموعه در بورس و تبدیل شدن تمام شعبه های زیرمجموعه آن به شرکت. پیشینه فعالیت شرکت سرمایه گذاری مسکن تا پیش از شروع همکاری با شرکت دوان ایرانیان همواره در ارتباط تنگاتنگ با خدمات ارائه شده از سمت بانک مسکن همچون وام مسکن بوده است و همین موضوع سبب می شد تا پروژه های این شرکت همواره با "صف خریدار" مواجه باشد، یا به عبارتی: ذهنیت مدیران این سازمان تا این برهه زمانی بر مبنای استقبال بیش از انتظار ایشان برای خرید از پروژه های سازمان بوده است.


اما، منظور از این برهه زمانی چیست و شرکت دوان ایرانیان اولین تجربه خود در مهندسی بازاریابی و فروش را در چه شرایطی مدیریت کرد؟


* نکته اول آنکه در زمان آغاز به همکاری شرکت دوان با اولین کارفرمای خود، شرکت سرمایه گذاری مسکن، موضوع و زمینه حرفه ای مهندسی بازاریابی و فروش بحثی بسیار ناشناخته و جدید نسبت به امروز محسوب می شد. گرچه در حال حاضر نیز، بسیاری از فعالان در صنعت ساختمان همچنان از خدمات قابل ارائه توسط شرکت های مشاور صنعت املاک و مستغلات بی اطلاع هستند یا نسبت به آن اشراف کمی دارند؛ در آن زمان این شناخت تقریبا صفر بوده و حضور و فعالیت در این بازار بسیار دشوار محسوب می شد. شرکت سرمایه گذاری مسکن برای مدیریت فعالیت های بازاریابی و فروش تصمیم به همکاری با شرکت پارس مسکن، به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه خود کرده بود.


* همزمانی با "رکود جهانی" دومین ویژگی بسیار قابل توجه این برهه زمانی به شمار می رود. شرایط اقتصادی و بازار مسکن در ایران نیز در این زمان (چه با در نظر گرفتن رکود جهانی و چه با صرفنظر از آن) که با دولت نهم ریاست جمهوری (دوران ریاست جمهوری جناب آقای احمدی نژاد) همزمان بوده است در شرایطی بسیار حساس قرار داشت. در این زمان موضوع مسکن مهر و تصمیمات دولت برای ارائه ارزان مسکن به اقشار مختلف جامعه و کنترل قیمت مسکن مطرح و بازار مسکن دچار رکودی بسیار شدید شد (رکود بازار مسکن). قیمت مسکن به شدت کاهش پیدا کرده و پیش بینی راجع به قیمت گذاری مناسب منطبق با شرایط بازار موضوع بسیار سختی قلمداد می شد. (معما: قیمت مسکن از سمت مردم در کدام بازه قابل پذیرش است؛ قیمتگذاری دراک باید چگونه باشد؟؟) در نتیجه تبلیغات دولت و علی الخصوص بیانیه های وزیر وقت (جناب آقای نیکزاد) و تشویق جامعه به انتظار برای ارزان و رایگان شدن مسکن، تمایل مردم به خرید و سرمایه گذاری در مسکن بسیار کاهش پیدا کرده بود.


* از بزرگترین پیچیدگی های پروژه دراک شیراز در آغاز همکاری تیم دوان را می توان نوع قرارداد منعقد شده میان سرمایه گذاری مسکن و خریداران قبلی دانست که در آن قابلیت فسخ وجود داشت؛ بدین معنا که هر خریدار در هر زمان، توانایی فسخ قرارداد و دریافت مبلغ پرداخت شده به همراه سود بانکی را داشت. در این حالت تمامی خریداران قبلی بهترین حالت پیش روی خود را فسخ قرارداد و دریافت پول خود می دانستند!


* دراک شیراز به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های تعریف شده توسط این مجموعه در 6 بلوک A-B-C-D-E-F در این سال طراحی و در حال ساخت بود. در زمان آغاز به همکاری شرکت دوان با سرمایه گذاری مسکن، بلوک های A و C دارای پیشرفت فیزیکی بیشتری نسبت به سایر بخش های پروژه بودند و بخشی از آنها واگذار شده بود اما در مجموع پیشرفت فیزیکی پروژه بسیار کم و دارای تأخیر در ساخت و غیر منطبق با برنامه پیشرفت فیزیکی برنامه ریزی شده قلمداد می شد. حتی با وجود فرض سرعت در ساخت بلوک های A و C، شرایط کارگاه های ساختمانی در دیگر بلوک ها به نحوی بود که برج های ساخته شده نیز در وضعیت مناسبی برای سکونت قرار نداشتند. در همین شرایط، از دیگر پیچیدگی های پروژه می توان به همجواری و نزدیک بودن دراک به پروژه تکمیل شده APS اشاره کرد که توسط یکی از سازندگان بزرگ بین المللی به نام گروه الخوری ساخته شده، دارای متریال بسیار با کیفیت و عالی و دارای تسهیلات و امکانات بروز بود و به عنوان رقیبی بسیار سرسخت در منطقه محسوب می شد (گرچه ذکر این نکته حائز اهمیت است که مدیران این پروژه نیز در خصوص قیمتگذاری واحدهای مسکونی و پیش بینی خریداران بالقوه دچار بحران و سردرگمی شده بودند).


در این شرایط تیم دوان ایرانیان فعالیت خود را در دراک شیراز آغاز کرد...


پروژه دراک شیراز در معالی آباد شیراز واقع شده است؛ در آن زمان، معالی آباد رونق و توسعه شهری امروزه خود را نداشت و تنها به عنوان مسیری برای رسیدن به تفرجگاه ها و نمایشگاه های اطراف شهر به حساب می آمد. در همین خصوص نخستین اقدام ما پس از ورود به پروژه تغییر ذهنیت خریداران بالقوه نسبت به جایگاه محدوده معالی آباد بوده است. طبق تحقیقات بازار صورت گرفته و پیش بینی درست رشد بازار مسکن در این منطقه، دوان ایرانیان موفق شد تا محله در حال توسعه معالی آباد را به عنوان منطقه مسکونی دارای پتانسیل های رشد بسیار و با کیفیت معرفی کند و با توجه به پیش بینی هوشمندانه خود نسبت به رونق این محدوده سبب افزایش محبوبیت پروژه میان مردم شود.

 

از اقدامات درخشان دوان در پروژه دراک می توان به تشکیل اولین focus group در صنعت ساختمان در راستای مطالعه عادات و ترجیحات گروه مخاطب و در نتیجه آن اصلاح محصول با توجه به شناسایی این الگوها اشاره کرد. نتیجه حاصل از تشکیل این "گروه مطالعه" شناسایی و تعیین دقیق دهک مورد مخاطب که جامعه آماری مشخص و نسبتا کوچکی را شامل می شد و متناسب با شرایط پروژه و قیمتگذاری متناسب با این دهک ویژه بود. این اقدام تأثیرگذار در فرآیند فروش پروژه "قیمتگذاری و تعیین شرایط پرداخت به روش ذهنیت خریدار (ارزش محور)" نام دارد که می توان آن را کلید اصلی موفقیت دوان در پروژه دراک دانست. با تدوین کمپین و برنامه بازاریابی در این راستا با ایده "ارائه فرصت به جامعه مخاطب برای خانه دار شدن" با ابزارهای اصلی sms marketing و flash sms (برای اولین بار در صنعت ساختمان) توانستیم در بحران مسکن وارد بازار شویم. این زمانی بود به دلیل نگرانی های ناشی از این بحران کارفرمای محترم پروژه بارها دستور توقف در فروش را به تیم دوان اعلام کرد. تیم ما با بهره گیری از نظرات خبرگان مدیریت مالی و بهره گیری از نرم افزار های مالی به روز، موفق به طرح الگوی قیمتی شد تا طبق آن افراد بتوانند واحد های متناسب با سرمایه خود را خریداری کنند. این مدل قیمتی با بهره گیری از دوره های اقساط و میزان پیش پرداخت تعیین شده از جانب تیم کارفرما بسته های پرداختی متفاوتی را به خریداران ارائه می داد و از سوی دیگر با بودجه بندی کارفرما کاملاً منطبق بوده و توانست واقعیت های ناشی از مشکلات بحران را رفع نماید.
دوان ایرانیان با ابداع راهکارهای نوین موفق شد در هر فاز، میزان فروش خود را فراتر از اهداف فروش تعیین شده پیش ببرد. پروژه دراک به عنوان اولین تجربه کاری دوان با قدرت پیش رفت و تیم موفق شد تا تمامی مشتریان قبلی را نیز حفظ کرده و آنها را از فسخ قرارداد منصرف کند.

پذیرش ریسک، مهمترین نکته ای بود که دوان از دراک شیراز به عنوان نخستین پروژه کاری خود آموخت.

 

راجع به پروژه دراک شیراز:

مجموعه مسکونی دراک شیراز در یکی از بهترین نقاط شهر شیراز و با برخورداری از منظر کوه زیبای دراک بنا نهاده شده است. این مجتمع با طراحی معمار پر افتخار و بلند آوازه ایرانی آقای سید هادی میرمیران ساخته شده است. مجتمع دراک دارای واحدهای مسکونی به انضمام چند واحد تجاری می باشد.

شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب، یکی از شرکت های تابعه شرکت سرمایه گذاری مسکن به شمار می رود که در سال 1386 از تلفیق شعب جنوب غرب، کیش و هرمزگان به منظور فعالیت در حوزه های متعدد تاسیس گردید. مجموعه دراک یکی از پروژه های کم نظیر شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب در شیراز است. این شرکت توانسته است با بهره گیری از توانمندی های منحصر به فرد خود در بلند مرتبه سازی، دانش روز و تخصص چندین ساله مدیران، مهندسان، کارشناسان حرفه ای و نیز با برخورداری از توان تخصصی شرکت های برتر، این پروژه منحصر به فرد را با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا احداث نماید.

 

سایر اطلاعات:

مجتمع دراک از چندین ساختمان مجزا تشکیل شده است که اسامی آنها در پلان زیر مشخص شده است.

 

 

واحدهای مسکونی این مجموعه با متراژهای متنوع (حداقل متراژ 76 مترمربع و حداکثر 245 مترمربع) طراحی شده اند و به صورت 1، 2 و 3 خوابه و همچنین دوبلکس های 2، 3 و 4 خوابه به علاقه مندان ارائه می شود.

در طراحی این مجموعه تلاش شده است تا مجموعه ای از امکانات و تسهیلات را برای ساکنین محترم فراهم شود. برخی از این امکانات به شرح ذیل می باشد:

- مجموعه تفریحی ورزشی

- واحدهای تجاری

- پارک کودک

- سالن اجتماعات

- مجتمع آموزشی

- ساختمان هیئت مدیره

- فضای سبز

- واحدهای نگهبانی

 

 حضور دوان ایرانیان در نمایشگاه شیراز

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از وب سایت شرکت سرمایه گذاری مسکن بازدید فرمایید:

http://www.hic-iran.com

 

 

 

لیست پروژه ها