درباره مهندسی بازاریابی و فروش

مهندسی فروش


در واقع به درگیری و اشتغال شخص متخصص در فرآیند فروش اطلاق می شود.
در دنیای امروز به دلیل رشد سریع تکنولوژی و نوآوری ها، محصولات پیرامون ما هر لحظه به سمت پیچیده تر شدن گام بر می دارند. به دلیل تغییرات نسبتاً سریع سلیقه و خواست مشتریان و همچنین گرایش روز افزون کلیه محصولات به فن آور شدن، این نیاز احساس می شود که در هنگام تولید محصولات، عوامل تولید از نزدیک با مشتریان ارتباط داشته و بدون واسطه، شنوای خواسته های ایشان باشند تا محصولی کاملاً منطبق با نیاز مصرف کننده تولید کنند و همچنین در زمان خرید مشتری، مستقیماً محصول را تشریح نماید.

 



مهندسی بازاریابی و فروش:


مهندسی بازاریابی و فروش، فعالیتی کاملاً خلاقانه در حیطه بازاریابی است. دکارت در فلسفه برنامه ریزی بر مبنای صفر این فلسفه را مطرح می کند که در تجارت و فروش باید همواره درباره آنچه بر نام تجاری محصول یا بازار اثر می گذارد، دوباره اندیشی شود.
برای پیدا کردن راه های جدید ورود به آینده و ساختن محصولات و محیط های تازه که منافع آن متوجه ما باشد و نه رقیبان، باید موقتاً هرچه در ذهن داریم را خارج کنیم و ذهن را صفر کنیم (اندیشه های سال قبل خود را نابود کرده و با خلاقیت به باز آفرینی و ابداع اقدام نماییم.). خلاقیت به معنای تغییر رفتار دیروز است نه انتقاد از رفتار گذشته و مهندسی بازاریابی و فروش بر مبنای خلاقیت فردی شکل گرفته است. در یک تعریف ساده، مهندس بازاریابی و فروش کسی است که اطلاعات فنی و تکنیکی کافی در مورد محصولی که قصد فروش آن را دارد داشته و در مورد ارتباط برقرار کردن با مخاطب بالقوه آن محصول، آموزش های لازم را دیده باشد.

 

 

مهندسی بازاریابی و فروش در صنعت ساختمان:

 

از آن جایی که مهندسی بازاریابی و فروش ، مقوله ای نو در صنعت ساختمان به شمار می رود، در حال حاضر بسیاری از فعالان صنعت ساختمان با فرآیند و فعالیت هایی که در آن صورت می پذیرد آشنائی کافی ندارند. آنچه مهندسی بازاریابی و فروش را از فعالیت های سنتی بازاریابی و فروش جدا می نماید، تفکر استراتژیک و بلند مدتی است که در پس فرآیند نهفته است و آن را به صورت یک فرآیند یکپارچه و منسجم شکل داده است. در واقع فروش یکی از عوامل زیر مجموعه بازاریابی است به عبارتی فروش انتهایی ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است، ولی در عین حال شروع یک رابطه صادقانه و بلند مدت با مشتریان است، از جمله خدمات بسیار مهمی که شرکت دوان به کارفرمایان ارائه می نماید. اجرای بندهای فعالیت مهندسی بازاریابی و فروش و ارائه مشاوره فني- مهندسي در اين فرآيند می باشد.

اجرایی شدن فرآیند مهندسی بازاریابی و فروش زماني بيشتر معنا پيدا مي کند که شرکت مجري مهندسي بازاريابي و فروش، پيش از آغاز طراحي و ساخت پروژه، در کنار تیم شرکت مالک و سرمایه گذار حضور داشته باشد چرا که در تمام مراحل اجرای پروژه امکان ارائه اطلاعات و مشاوره در خصوص طراحی و اجرای بهینه با توجه به نیاز بازار و پیش بینی آتی در بخش هایی همچون تعریف کاربری و موضوع کانسپت پروژه، تحليل حالت هاي مختلف فازبندي پروژه براي نزديکي به تعریف چارچوب کسب و کار کارفرما و يا بهبود شاخصه هاي مالي پروژه مانند IRR ,NPV ,ROI با توجه به طرح و بازار هدف و غیره را شامل می شود.